עיצוב והפקת ספרים, חוברות, כתבי עת

ספרים, חוברות וכתבי עת
גלריית עבודות

בגלריה תוכלו למצוא דוגמאות לעבודות של המשרד לעיצוב גרפי

אף שהמרכיב העיקרי של הספר הוא הטקסט, לעיצובו תפקיד מכריע בהגשתו בצורה מוצלחת לקורא. העיצוב משפיע על יכולתו של הקורא לקרוא את הטקסט ולהבינו. הוא תורם לחווית קריאה טובה, לקצב הקריאה, לבהירות הטקסט ולקלות קריאתו, להבחנה בין עיקר לטפל, לחלוקת תשומת הלב של הקורא לחלקים השונים ועוד.

 

תהליך עיצוב הספר מורכב מהחלטות רבות, שבהן: מידות העמוד, רוחב השוליים, סוג האותיות (צורתן וגודלן), מבנה הפסקאות (רווח בין פסקה לפסקה, תחילת פסקה), רוחב השורה, מספר הטורים ועוד. עיצוב העמודים מתבסס על עקרונות אחידים הנשמרים בעקביות לכל אורך הספר, כך שכבר מראה העמוד ידבר אל הקורא ויסייע לו בהבנת הכתוב.

 

עטיפת הספר יוצרת את הקשר הראשון בין הקורא הפוטנציאלי ובין הספר. העטיפה מרמזת על תוכנו של הספר ומפתה את הקורא המשוטט בחנות הספרים ליטול את הספר לידיו, ולכן לעיצובה חשיבות רבה מבחינה שיווקית.

 

תהליך עיצוב ספר/חוברת

  • הגדרת מטרות: מהו נושא הספר, מה המסר שעליו להעביר, מי קהל היעד?
  • עיצוב כמה עמודים מייצגים ועבודה עליהם עד שהלקוח מרוצה מהעיצוב
  • עיצוב ועריכת הספר השלם
  • הגהות ותיקונים
  • עיצוב העטיפה.
  • סגירת קבצים לדפוס

 

טיפים לעיצוב ועימוד ספרים

  • עיצוב עמוד טיפוסי: קביעת רוחב השוליים, מספר טורי הטקסט, רוחבם ורוחב הרווח שביניהם. השוליים צריכים להיות רחבים דיים כדי לתת תחושת מרחב וכבוד לטקסט שבתוכם. חלוקת הטקסט לטורים מתבקשת כאשר פורמט הספר או בחוברת רחב, כדי שהעין לא תלך לאיבוד במעבר מסוף שורה אחת לתחילת השורה הבאה. עיצוב הכותרות הרצות ומספרי העמודים: אלה מהווים מעין ״מסגרת״ לעמוד, ותורמים למראה האחיד של העמודים, מכיוון שהם מופיעים בכל עמוד ועמוד, גם כשהתכנים אינם דומים.
  • עיצוב עמודי הפתיחה של הספר: עמודי הכותרת, הקרדיטים, תוכן העניינים, ההקדשות וכו׳. לעמודים לה תפקיד חשוב בהחלטה של הקורא להמשיך לעיין בספר.
  • עיצוב עמודי הפתיחה של הפרקים: על עמודים אלה להיראות ״חגיגייים״ יותר ולתת תחושת אתנחתא בתוך הטקסט השוטף. בעמודים אלה נהוג להשאיר שוליים עליוניים רחבים יותר ורווח גדול בין הכותרת לבין תחילת הטקסט השוטף כדי להדגיש אותה.
  • בחירת גופנים: הגופן צריך להיות בעל קריאות גבוהה ומראה נעים לעין, הן לאות הבודדת והן לדף השלם. לעתים נעשה שימוש בסוגי גופנים אחדים, לשם הבחנה בין סוגים שונים של טקסט. שילוב של גופנים שונים יכול לתרום להבחנה בין טקסטים מסוגים שונים: כותרות, כותרות משנה, גוף הטקסט, הערות וכו׳, אך בדרך כלל רצוי להמעיט במספר סוגי הגופנים השונים, כדי לשמור על מראה נקי ואחיד לעמודי הספר. גופנים נחלקים לסריפיים וללא-סריפיים. הסריף הוא החלק הקטן שעולה בקצה העליון של האות, כמו למשל בגופן ״דוד״. גופנים סריפיים הם קריאים יותר ומומלצים לטקסט השוטף. כדי להבליט את הכותרות ולבדל אותן מהטקסט השוטף אפשר להשתמש בגופנים לא סריפיים. בצמוד להחלטה על סוג האות וגודלה, מחליטים על המרחק בין שורה לשורה.
  • עיצוב הטקסט עצמו: קביעת סגנונות הפסקה, הכותרות וכותרות המשנה, הערות השוליים או הסיום, אופן שילוב התמונות, האיורים, התרשימים וכו׳.

 

טיפים להגשת חומרים למעצב הגרפי

  • הטקסט: הטקסט חייב להיות מוקלד בקובץ Word. על הטקסט להיות סופי, מוגה וערוך עריכה לשונית. תיקונים בטקסט שכבר הומר לתוכנת העימוד, עוצב ועומד, הם תהליך יקר ומסובך. אין צורך להשקיע בעיצוב, אבל יש להקפיד על הייררכיה נכונה של כותרות וכותרות משנה. רצוי שההערות יופיעו בקובץ כפי שהן אמורות להופיע בספר: הערות שוליים או הערות סיום.
  • התמונות: את התמונות יש להגיש בנפרד ולא בתוך קובץ ה-Word. יש להגיש קבצים דיגיטליים בפורמטים מקובלים (Jpeg, PDF, Tiff) באיכות וברזולוציה הטובים ביותר שתוכלו להשיג. על הצילומים להיראות חדים ומקצועיים. הרזולוציה של תמונה חייבת להיות 200 dpi לפחות בגודל שבה תופיע בספר. הקפידו לקבל זכויות שימוש בכל תמונה.
  • בשיחה הראשונית עם המעצב, תתבקשו לקבל החלטות: בחירת פורמט לספר (למשל 17x24 או A5 וכו׳); הדפסה בצבע או בשחור-לבן; סוג הכריכה: רכה או קשה ומספר העותקים להדפסה.

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive